Voorstel tot sluitingsuur voor park na nieuwe vandalenstreken

Op 19 juni 2019, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Natuur en Bos, Parken en openbaar groen, Recreatie

Nog geen twee weken nadat vandalen er enkele voederhuisjes sloopten, zijn in park Kruikenburg nieuwe beschadigingen vastgesteld. Voor gemeenteraadslid Arno De Paepe (N-VA) is de maat vol, hij pleit voor een tijdelijk sluitingsuur.

Nadat enkele voederhuisjes voor vogels het moesten ontgelden, gingen de vandalen deze keer nog enkele stappen verder in prachtige park Kruikenburg, een groene long vlak in het centrum van Ternat. Een wandelaar stelde dinsdagavond vast hoe opnieuw enkele voederhuisjes met de grond gelijk werden gemaakt. Daarnaast werd een houten banken met brute kracht uit de grond getrokken. Ook minstens één grote insectenkast deelde in de vernielzucht. Meerdere bezoekers klagen ook over het vele zwerfvuil in het domein.

Voor gemeenteraadslid Arno De Paepe (N-VA) zijn de beschadigingen de druppel die de emmer doen overlopen. Hij bracht soortgelijke vandalisme- en zwerfvuilproblemen in het park een jaar geleden reeds ter sprake op de Ternatse gemeenteraad. “Van de beslissingen die toen genomen werden, waaronder het plaatsen van extra vuilnisbakken in het park, is weinig in huis gekomen”, stelt hij vast.

“Na de feiten van twee weken geleden dacht ik de problemen opnieuw ter sprake te brengen op de eerstkomende gemeenteraad als bijkomende vraag. Door deze bijkomende meest recente feiten, lijkt het mij intussen beter er een volwaardig agendapunt van te maken. Wanneer er geen respect wordt getoond ten opzichte van het parkgebied door enkele jongeren, dringen zich een sluitingsuur en meer controle op tot zolang deze problemen zich voordoen.”

Naast het tijdelijke sluitingsuur, zal De Paepe de gemeenteraad ook nogmaals vragen om meer vuilnisbakken in het park te plaatsen, en als het kan ook een afvalcontainer aan de ingang. “De gemeente moet het parkgebied volgens mij ook veel meer ‘als park’ behandelen”, stelt De Paepe. “Daarmee bedoel ik dat er toegangspalen moeten kom en meer signalisatie met alle regels.”

De vraag om een sluitingsuur in te voeren zou bestuurspartij CD&V en Volks alvast genegen moeten zijn. Partijlid Geert De Feyter opperde een jaar geleden een soortgelijke maatregel, maar zo ver kwam het toen dus niet. Schepen Gunter De Smet (CD&V) liet in een eerste korte reactie alvast weten dat er over deze zaak overleg gepleegd zal worden met burgemeester Michel Vanderhasselt (CD&V).