'Tanktoerisme terugdringen? Een platte belasting, ja'

Op 8 juli 2019, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Mobiliteit en verkeer

In Ternat verhit de tankpistolentaks de gemoederen. 'Ik woon hier al 40 jaar en zou zeker niet zo ver gaan om te spreken van tanktoerisme van vrachtwagens', klinkt het bij Sven De Paepe, fractieleider van de lokale oppositiepartij N-VA, die, net als Open VLD, tegen de belasting stemde. 'Deze steenweg is sowieso al jaren een verkeersinfarct en dat is heus niet alleen door vrachtwagens.'

'Dat komt onder meer omdat de gemeente eerder vergunningen gaf aan nieuwe handelszaken, zoals het shoppingcentre The Leaf een beetje verderop', gaat De Paepe verder. 'Dat zorgt voor extra verkeer. Bovendien gaf de gemeente jaren vlot vergunningen aan bedrijven en zelfstandigen om hier tankstations te bouwen en uit te breiden. En nu hebben ze het plots over een maatregel om een duurzaam mobiliteitsbeleid te voeren. Het is een platte belasting, ja.'

Blijft bovendien de vraag of de taksen op tankpistolen de eigenaars van de tankstations zo ver zullen krijgen om hun prijzen aan de pomp op te trekken. Doen ze dat niet, dan zullen truckers hun weg blijven vinden naar de goedkopere brandstof in Ternat. 'Dat zullen we wel zien', oordeelt eerste schepen Jozef Borremans. Burgemeester Michel Vanderhasselt (CD&V en Volks) gaf eerder al aan dat na zes maanden een evaluatie volgt.

Het volledig artikel kan u lezen op de website van De Tijd (zie link rechts van het artikel).