Nieuwe werkgroep geeft oppositie meer zeggenschap over grote bouwprojecten

Op 4 november 2020, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Ruimtelijke ordening, Woonbeleid

De gemeenteraad heeft groen licht gegeven voor de oprichting van een werkgroep Ruimtelijke Ordening. Het was oppositieraadslid Kristof De Leeuw (N-VA) die het punt op de agenda plaatste, aldus Joost Van Liefferinge van Het Nieuwsblad.

Via de nieuwe werkgroep moeten alle politieke partijen zich in een vroeg stadium kunnen buigen over grotere ruimtelijke ontwikkelingen. “Het probleem was dat gemeenteraadsleden tot nu toe een groot dossier pas te zien kregen wanneer iedereen zijn zeg gedaan had en er amper nog mogelijkheid was tot bijschaven. Samengevat was er eigenlijk enkel nog de mogelijkheid tot goedkeuren of afkeuren. Het nieuwe initiatief moet meer transparantie geven en vooral ook de partijen van de oppositie de mogelijkheid geven de ruimtelijke visie te bepalen. Deze manier van transparant werken is zeker niet gangbaar in alle Vlaamse gemeenten.”

In de werkgroep, waarin alle partijen zullen vertegenwoordigd zijn, zullen onder meer over de ontwikkelingen met aanleg van wegenissen, meergezinswoningen met meer dan zes woonentiteiten en de bespreking van de verschillende stadia van de lopende ruimtelijke uitvoeringsplannen aan bod komen.

De gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening (Gecoro) blijft voor alle duidelijkheid ook bestaan. Hierin zetelen geen leden met een politiek mandaat.