N-VA wil van woongebied maken van voormalige Sun Chemicalsite

Op 25 oktober 2016, over deze onderwerpen: Gemeentebestuur, Gemeenteraad, Mobiliteit en verkeer

Hoewel projectontwikkelaar MG Real Estate plannen uitwerkt om van de Sun Chemicalsite in de Donkerstraat in Ternat een KMO-zone te maken, heeft oppositiepartij N-VA een ander idee. Via een RUP wil de partij van de site een woongebied maken, aldus Dieter Hautman van Het Nieuwsblad.

Inktproducent Sun Chemical sloot begin dit jaar de deuren van de fabriek en kantoorgebouwen tussen de E40 en de Donkerstraat. De site werd opgekocht door projectontwikkelaar MG Real Estate, dat er een KMO-zone plant. Hoewel de buurtbewoners uit de Donkerstraat aanvankelijk blij waren met het vertrek van Sun Chemicals, baren ook de nieuwe plannen hen zorgen.

Nu komt oppositiepartij N-VA met een alternatief op de proppen. De partij wil de 40 hectare grote industriezone inkleuren als woongebied. “Wij zijn van oordeel dat er ten zuiden van de E40, tussen E40 en centrum Ternat, geen industrie meer thuis hoort”, zegt gemeenteraadslid Sven De Paepe (N-VA).

Volgens burgemeester Ronald Parys (LVB) is een verkaveling op de site geen goed idee. “Ik vind het zelfs onrealistisch”, zegt hij. “Het gebied ligt naast de snelweg en zit met een vervuilde grond. Ik denk niet dat een wijk daar echt leefbaar zou zijn.”