N-VA valt over 744.000 euro die politiezone TARL aan gemeenten teruggaf: “Toen wisten we nog niet dat er een nieuw politiehuis moest komen"

Op 2 november 2020, over deze onderwerpen: Politieraad

De N-VA-fractie in de politieraad van de zone TARL (Ternat-Affligem-Roosdaal-Liedekerke) valt over 744.000 euro die de politiezone eind 2019 moest teruggeven aan de vier gemeenten, aldus Tom Vierendeels van Het Laatste Nieuws. Het ging om een overschot, dat volgens N-VA nu echter broodnodig is om het nieuwe commissariaat te helpen bekostigen. In de plannen voor dat nieuwe gebouw werd al hard gesnoeid, waardoor het kostenplaatje van 4,5 naar 3,2 miljoen euro ging. “Gaat dit nieuwe politiehuis wel voldoen, of is er opnieuw van in het begin sprake van een plaatstekort?”, vragen de N-VA’ers zich af.

De plannen voor een nieuw commissariaat of een uitbreiding van het huidige politiehuis zijn er al enkele jaren, maar het project heeft een doorstart genomen na een analyse door Haviland. Die eerste behoeftebepaling werd halfweg oktober aan de politieraad voorgesteld door korpschef Dirk Meert. Hij benadrukte daarbij aan de hand van een fotocollage het huidige plaatstekort. Hij gaf ook aan dat een eerste plan dat voldoet aan alle huidige noden op 4,5 miljoen euro geraamd wordt. Te veel, volgens het bestuur en dus ging Meert met de luizenkam door het plan om uiteindelijk op 3,2 miljoen euro uit te komen. Volgens N-VA heeft de korpschef de plannen onder druk van het politiecollege (de vier burgemeesters red.) te veel moeten terugschroeven. “Daardoor dreigt het gebouw, op middellange termijn, weer onvoldoende capaciteit te hebben om het korps te huisvesten”, klinkt het in een gezamenlijke mededeling van de N-VA’ers. Een probleem dat het huidige politiehuis ook had. Het gebouw bood plaats aan 61 medewerkers, maar er was vanaf dag één nood aan 73 personeelsleden.

744.000 euro

Bij die presentatie gaf Meert ook aan dat de vier gemeenten eind 2019 samen 744.000 euro terugkregen van de politiezone. Net hiermee zitten de N-VA leden uit de vier gemeenten zwaar in hun maag. Dit kwam eind 2019 al naar de politieraad. “Toen werd uitgelegd dat het om een te veel aan geld in de kas ging dat mocht terugvloeien naar de vier gemeenten”, klinkt het bij Kristof De Leeuw van N-VA Ternat. “Maar toen kregen wij nog niet te horen dat een nieuw politiehuis zich opdrong en dat dit geld dus broodnodig zou zijn.”

Van 3,2 naar 2,6 miljoen

Opvallend is een plotse nieuwe verlaging van het budget. De politieraad diende zich uit te spreken over het zoeken naar en aanstellen van een studiebureau dat voor 225.272,81 euro een studieopdracht zal uitvoeren. Daarin werd echter een bedrag van 2,6 miljoen euro opgenomen in plaats van de 3,2 miljoen euro die eerder op basis van een bestek van Haviland door de korpschef was meegegeven. “Dat ligt opnieuw lager dan de al teruggeschroefde plannen”, zeggen de N-VA’ers. “Volgens de meerderheid gaat het hier om een vormfout, maar toch weigert ze het bedrag aan te passen in de opdracht.”

Kristof De Leeuw bond de kat de bel aan en vroeg of dit geen probleem zou vormen. “Ik heb dat ook vastgesteld en ik weet dat we volgens er de behoeftebepaling er niet gaan komen met 2,6 miljoen euro”, antwoordde korpschef Dirk Meert. “Als dat niet in het document staat, zal dat bijgesteld moeten worden. Maar uiteindelijk zal dit denk ik geen impact hebben op de plannen aangezien er sowieso nog een studie moet gebeuren. In die eerste behoeftebepaling is er bijvoorbeeld ook nog geen rekening gehouden met maximaal thuiswerk en social distancing op de werkvloer.”

Extra bouwlaag

“Ondanks dat volgens alle verkiezingsprogramma’s de veiligheid primeerde, blijft de meerderheid erbij dat het geld niet terug kan vloeien naar de politiezone om het politiegebouw al dan niet gedeeltelijk te helpen financieren”, besluiten de N-VA’ers in hun mededeling. “Gevolg daarvan is dat er flink moet bespaard worden op de personeelskost en dat terwijl het personeelskader nog niet volledig is ingevuld. N-VA vreest dat daardoor de basisdienstverlening in het gedrang kan komen.”

De korpschef gaf al aan dat het kader bevroren zal moeten worden tijdens de uitvoer van het project. Vervangingen zullen nog kunnen gebeuren, maar nieuwe aanwervingen zullen enkele jaren moeten wachten. “Op voorstel van N-VA werd wel toegevoegd dat er onderzocht moet worden om in de ruwbouw voorzieningen te treffen om eventueel later een extra bouwlaag toe te voegen.”

De zes N-VA-raadsleden onthielden zich uiteindelijk bij de stemming over het punt.