Meer dan 10 miljoen aan investeringen, maar oppositie is kritisch: “Dit lijken niet de goede keuzes te zijn voor onze inwoners”

Op 2 januari 2023, over deze onderwerpen: Algemeen Beleid

TERNAT - In kader van de aanpassing van de meerjarenplanning laat het lokaal bestuur van Ternat weten dat er dit jaar 10,6 miljoen euro geïnvesteerd zal worden in verschillende projecten. N-VA is kritisch.

N-VA stemde gisteren tegen de aanpassingen van het meerjarenplan voorgesteld door de meerderheid.
Uit het meerjarenplan blijkt dat het Ternatse bestuur de uitstaande schuld van de gemeente van 2022 laat stijgen van maar liefst 23.348.355 euro naar 31.176.724 euro in 2025. Dit is ongezien.
De financiële schuld zal daardoor tegen de 2000 euro per inwoner oplopen en daarmee ver boven het gemiddelde zitten van de regio Halle-Vilvoorde.
Ondanks dat de gemeente Ternat een onverwacht hoge inkomstenbelasting kon innen en daar een kans lag om de schulden af te bouwen gaat men de schulden verhogen. Mede met de stijgende rente lijkt dit een gevaarlijke operatie.
"Daar stellen wij ons als partij ernstige vragen bij, zeker in dergelijke onzekere economische tijden.
Uiteraard zijn wij als Ternatse partij voor investeringen die de burger ten goede komen.
Als we evenwel kijken naar de keuzes die gemaakt worden door de meerderheid kunnen wij ons daar niet in vinden.
Een ondoordachte aanleg van een fietspad in de Fossebaan waarbij talrijke bomen sneuvelen, de aanleg  van voetpaden in de Industrielaan - en dit is alles voor meer dan 5 miljoen euro - lijken ons niet de goede keuzes te zijn voor de Ternatse burger. Beiden - al dan niet toevallig - projecten op locaties waar onze burgemeester belangen heeft..." zegt gemeenteraadslid Sophie Claeys.
"Het lijken ons projecten te zijn die eerder passen in individuele verkiezingsbeloften die Michel Vanderhassselt en Jozef Borremans gemaakt hebben in plaats van projecten die passen in een globale visie voor een veilige mobiliteit voor onze burger.
N-VA kiest resoluut voor veilige fietspaden, voetpaden een goed aangelegd wegenwerk, maar deze dienen ons inziens in eerste instantie tussen de dorpskernen en op de wegen van- en naar school aangelegd worden, voor de Ternattenaar en de Ternatse schoolgaande jeugd. " vervolgt zij.