Hoe deze gemeente met een nieuwe belasting 'tanktoeristen' de pas wil afsnijden

Op 28 juni 2019, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Mobiliteit en verkeer

Vrachtwagenchauffeurs die hun brandstoftank willen vullen in Ternat zullen daar binnenkort allicht meer voor moeten betalen door een nieuwe belasting. Hoofddoel van die maatregel is de verzadigde Assesteenweg ontlasten van ‘tanktoerisme’, aldus Joost Van Liefferinge van Het Nieuwsblad.

De nieuwe belasting, die op 1 juli al in voege treedt en nadien jaarlijks geheven zal worden, moet de brandstofprijzen duurder maken en het ‘tanktoerisme’ minder interessant maken. “Het gaat dan vooral om een stevige belasting op de hoge debietpompen”, verduidelijkt Vanderhasselt. “Waarmee we ons rechtstreeks naar de vrachtwagens richten. Op de lage debietpompen, voor personenauto’s, is de belasting minimaal. Wie met een gewone auto of brommer komt tanken, zal dus allicht geen verschil merken op de eindafrekening. Voor alternatieve en milieuvriendelijkere brandstoffen is ook een lager tarief voorzien, om zo de duurzame en groene mobiliteit te stimuleren.”

Lang niet alle partijen in de gemeenteraad waren het met het belastingvoorstel eens. N-VA en Open VLD stemden om verschillende redenen tegen en Groen sp.a XL onthield zich. Zo wordt onder meer luidop de vraag gesteld of die belasting niet gewoon doorgerekend zal worden aan alle klanten.

“We geloven onze ogen niet, de modewoorden groen en duurzaam devalueren in sneltempo en worden misbruikt om elke mogelijke belasting en pestmaatregel te verantwoorden”, aldus Sven De Paepe, de fractieleider van N-VA Ternat. “De gemeente geeft eerst vlot vergunningen aan bedrijven en zelfstandigen om tankstations te bouwen, uit te breiden en uit te baten. Eenmaal alles er staat, gaat men een platte belasting opleggen waar geen ontsnappen aan is. Deze extra belasting heeft ook absoluut niets met milieu te maken, noch met klimaat, noch met mobiliteit. Vrachtwagens én gewone wagens die uitwijken om te tanken zullen gewoon elders overlast veroorzaken én er zullen uiteindelijk meer kilometers gereden worden.”