Tweede afwijzing zebrapad station.

Op 21 november 2008

De meerderheid negeert voor de tweede maal de vraag van een paar honderd inwoners om meer veiligheid - in casu - de aanleg van een zebrapad ter hoogte van de fietsenstalling aan het station van Ternat.

Voor twee maand werd het voorstel - gebaseerd op een enquête door N-VA Ternat uitgevoerd bij de pendelaars aan het station – de grond ingeboord en vervangen door de beslissing om een zone 30 in de stationsbuurt aan te leggen.

Kartelpartner Sp.a bracht het voorstel deze avond opnieuw op tafel, omdat o.a. het niet klopt dat mensen die de straat oversteken automatisch voorrang hebben in een zone 30, en dat het dus niet nodig is om hier een bijkomend zebrapad aan te leggen.

N-VA had binnen het kartel CD&V N-VA Spa-GRAS ook al aangebracht dat deze zone 30 ook geen oplossing bracht voor tal van andere aangehaalde problemen op deze zeer veel gebruikte oversteekplaats,nl.:

  • De stopplaats van de bussen van de lijn die het zicht belemmeren.
  • Het frequent parkeren aan de andere kant door vrachtwagens, bussen en dubbel geparkeerde auto’s om de krantenwinkel te bereiken.
  • De oversteekplaats wordt vaak gebruikt door pendelaars om nog snel een krant te halen, maar ook door vele (jeugdige) fietsers die van richting Assesteenweg komen en hier moeten oversteken.
  • De bussen belemmeren daarbij bijkomend vaak de toegang tot de auto- en de daarnaast gelegen fietsenstalling.

Daarom moet er voor N-VA Ternat en zijn kartelpartners op deze plaats een zebrapad komen, zodat deze bocht voor de automobilisten wordt geaccentueerd als een plaats waar men dient aandachtig te zijn en te stoppen voor overstekende voetgangers en fietsers.

Door dit zebrapad zou er bovendien automatisch een verbod zijn om langs beide kanten te parkeren. Hierdoor zou langs de stationskant wel de bushalte een paar meters moeten worden opgeschoven, maar dit zou naast een beter overzicht ook het vrijhouden van de toegang tot de fietsenstalling en de autoparking inhouden.

Gedurende twee uur werd er in de ochtendspits een telling gehouden en aan de mensen twee vragen gesteld: In totaal werd er in de bocht (rechtover de krantenwinkel) - tussen 6u.20 en 8u.20 ’s morgens -welgeteld 261 maal overgestoken. (Volgens de laatste cijfers van de NMBS (januari 2008) zijn er gem. 1.232 reizigers per dag).

Op de vraag of er op deze plaats een zebrapad nodig is, werd er op één enkeling na, door alle mensen volmondig ja geantwoord. Op de tweede vraag of er daarnaast ook nog bijkomende snelheidsremmende maatregelen moeten worden genomen, werd er door 44% van de mensen ja geantwoord.

Als meest voorkomende opmerkingen noteerden we:

  • "Onbegrijpelijk dat er geen zebrapad ligt op een dergelijk gevaarlijke plaats."
  • "Ik heb al contact opgenomen met de gemeente maar ze reageren hier niet op."
  • "Men zou de bushalte kant station moeten verplaatsen: belemmering overstekende voet-gangers, belemmering + kan niet/of zeer moeilijk fietsenstalling of parkeerplaats bereiken."
  • "Er is zeker een zebrapad nodig, maar geen snelheidsremmende zaken op weg aanbrengen. Wel aandacht trekken door bvb. knipperlicht."

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is