Ternatse bevolking wil extra zebrapad aan station.

Op 8 oktober 2008

De bocht ter hoogte van de fietsenstalling aan het station van Ternat zorgt dagelijks voor gevaarlijke verkeerssituaties. In deze bocht moeten namelijk de fietsers die de fietsenparking willen gebruiken en de vele pendelaars die naar het station moeten, of nog snel een krant in de winkel gelegen rechtover de fietsenstalling willen gaan halen, oversteken.

Daartegenover staat dat er in deze bocht vaak dubbel geparkeerd wordt, er door de breedte van de straat op deze plek vaak een onaangepaste snelheid is en bovendien er net ter hoogte van de bocht een bushalte is.

N-VA Ternat wou weten wat de mensen dachten die (dagelijks) op deze gevaarlijke plaats oversteken en organiseerde een enquête aan het station.

Gedurende twee uur werd er in de ochtendspits een telling gehouden en aan de mensen twee vragen gesteld. In totaal werd er in de bocht (rechtover de krantenwinkel) - tussen 6u.20 en 8u.20 ’s morgens -welgeteld 261 maal overgestoken. (Volgens de laatste cijfers van de NMBS (januari 2008) zijn er gem. 1.232 reizigers per dag).

Op de vraag of er op deze plaats een zebrapad nodig is, werd er op één enkeling na, door alle mensen volmondig ja geantwoord. Op de tweede vraag of er daarnaast ook nog bijkomende snelheidsremmende maatregelen moeten worden genomen, werd er door 44% van de mensen ja geantwoord.

Als meest voorkomende opmerkingen noteerden we:

  • “Onbegrijpelijk dat er geen zebrapad ligt op een dergelijk gevaarlijke plaats.”
  • “Ik heb al contact opgenomen met de gemeente maar ze reageren hier niet op.”
  • “Men zou de bushalte kant station moeten verplaatsen: belemmering overstekende voetgangers, belemmering + kan niet / of zeer moeilijk fietsenstalling of parkeerplaats bereiken.”
  • “Er is zeker een zebrapad nodig, maar geen snelheidsremmende zaken op weg aanbrengen. Wel aandacht trekken door bvb. knipperlicht.”
  • “Ik heb geen begrip waarom het zebrapad ooit werd weggedaan en niet vervangen werd door een ander in de buurt.”

Rekening houdende met de geuite meningen tijdens de gedane enquête zal op de volgende gemeenteraad N-VA via het kartel CD&V N-VA Spa-GRAS een voorstel formuleren om aan deze gevaarlijke situatie te verhelpen.

Wachten tot het station “ooit” eens zal aangepakt worden of – erger nog – er zich een zwaar verkeersongeval voordoet mag zeker niet gebeuren. Het gemeentebestuur moet volgens N-VA Ternat zijn verantwoordelijkheid opnemen en proactief deze gevaarlijke situatie aanpakken.

Wij stellen daarom ten eerste voor om een zebrapad aan te leggen tussen de krantenwinkel, gelegen aan de Statiestraat 111, en de fietsenstalling. Ten tweede vragen wij het zicht langs de kant van het station te verbeteren door de bushalte langs stationszijde een paar meter op te schuiven richting Assesteenweg zodat deze niet meer net in de bocht ligt. De huidige bushalte belemmert het zicht voor de overstekende mensen en de bussen blokkeren geheel of gedeeltelijk de toegang tot de auto- en fietsenparking.

 

RESULTAAT:

Ondanks de enquête die de vraag naar een zebrapad nogmaals duidelijk onderstreepte en het door het kartel tweemaal op de agenda van de gemeenteraad zetten van dit punt, veegde de meerderheid om een onduidelijke reden alle argumenten van tafel en stemde zelf voor het invoeren van een zone 30. (waar er tot op heden nog geen spoor van is.)

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is