Te weinig parking aan station Essene-Lombeek

Op 6 november 2013

Al enkele maanden stelt er zich een parkeerprobleem aan station Essene-Lombeek in Ternat. Door een gebrek aan parkeerruimte op de stationsparking zoeken de treinreizigers steeds vaker hun toevlucht in nabijgelegen straten. De werken aan de stationsomgeving van Liedekerke doen dit probleem nog toenemen, aldus Sanne De Backer.

‘We vrezen dan ook het ergste met de werken aan het station van Ternat die binnenkort worden gestart’, vertelt Kristof De Leeuw, voorzitter N-VA Ternat.

Buurtbewoners klagen al een tijd dat veel wagens hinderlijk geparkeerd staan in de Sluisvijverstraat. ‘Klachten bij politie en gemeentebestuur leidden niet tot een oplossing. Meer nog, volgens de politie is er helemaal geen voetpad langs de Sluisvijverstraat. De kant van de straat - door velen beschouwd als voetpad - blijkt deel uit te maken van de rijweg.’

Een gebrek aan de nodige verkeerssignalisatie maakt dat de politie niet kan verbaliseren. Voetgangers en fietsers moeten zich bijna midden op de rijweg te begeven om de treinhalte te bereiken, merkt Sanne De Backer op.

‘Deze onduidelijke verkeerssituatie - waarbij treinreizigers hun auto nu kriskras parkeren - maakt alles nog eens een stuk onveiliger’, voegt gemeenteraadslid Tom Schelfhout (N-VA) toe.

‘Ook het zogenaamde fietspad, aangeduid met een doorbroken witte lijn, langs de Spoorwegbaan achter het station, is volledig bezet door geparkeerde wagens.’

Om de zaken nog erger te maken, zorgt de overweg voor veel irritatie bij zowel wachtende treinreizigers als passerende automobilisten. ‘Een vervroegd automatisch sein veroorzaakt dat de slagbomen zeer vaak gesloten zijn. Mensen proberen echter soms nog over te steken, met alle gevaren van dien.’

Volgens Sanne De Backer, wil N-VA Ternat dat deze problemen op zeer korte termijn worden opgelost. ‘Wij vinden dat alle treinreizigers - vooral kinderen - op een veilige manier de trein moeten kunnen nemen. Een herinrichting van de stationsparking en een duidelijke signalisatie op de Sluisvijverstraat - ter bescherming van de zwakke weggebruikers - kunnen op korte termijn gerealiseerd worden zonder grote meerkost.’

‘Het is duidelijk dat de capaciteit van de parking ontoereikend is.’ Schepen van Mobiliteit Guido Van Cauwelaert (SP.A Groen+) vindt de opmerking van N-VA terecht. ‘Wij hebben reeds aan de mobiliteitsdienst doorgegeven om langs beide zijkanten van de overweg een voetpad en fietspad te schilderen, zodat daar niet meer geparkeerd kan worden. Deze opdracht moet dus nog worden uitgevoerd. Helaas zien wij heel weinig mogelijkheid om de parkeerruimte aan het station uit te breiden omdat de nabije omgeving een stuk bescherm natuurgebied is.’