Oppositie niet eens met verkeersplannen Ternat

Op 13 december 2014, over deze onderwerpen: Gemeentebestuur, Mobiliteit en verkeer

Bij de installatie van het nieuwe gemeentebestuur beloofde schepen van Mobiliteit Van Cauwelaert (SP.A-Groen+) een compleet nieuw mobiliteitsplan. Daar is intussen nog maar weinig van te merken. Vandaar dat de oppositiepartijen een extra commissie mobiliteit en openbare werken samen.

'Wij juichen een circulatiepan toe, maar stellen ons enorme vragen bij de timing en werkwijze', zei gemeenteraadslid Sven De Paepe (N-VA) tijdens die bewuste commissie. 'Zes maanden geleden werdn er in de gemeente al definitieve verkeersborden geplaatst. Eerst werden ze nog afgedekt. De meerderheid werkte achter gesloten deuren een volledig plan uit, maar nu wordt er ineens een studiebureau aangesteld en moet dat ook nog eens een plan maken. Dergelijk plan kost de gemeente een slordige 50.000 euro. Dan moeten ze mij toch eens uitleggen wat daar logisch aan is', aldus De Paepe.

Een ander pijnpunt is het het circulatieplan voor de vrachtwagens van bouwbedrijf De Marie, aldus Dieter Hautman. Die zouden voortaan door de smalle Molenstraat moeten rijden, om in de schoolomgeving aan de Gemeentehuisstraat een scherpe bocht van 160 graden te nemen. Volgens De Paepe is dat niet logisch en zelfs levensgevaarlijk. 'Maar daar staat de meerderheid niet bij stil', merkt Sven De Paepe op.

Bovendien is het Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) voor de Assesteenweg voorlopig stilgelegd. 'Dat omwille van privé-investeerders, want supermarktketen Aldi wil er de bestaande winkel uitbreiden', meent De Paepe. 'Maar volgens mij kan je geen economisch centrum uitbouwen zonder de nu al lamentabele mobiliteit op de Assesteenweg mee te nemen in je plan.'

Volgens schepen van Mobiliteit Van Cauwelaert is de stopzetting van het RUP een besparing, aldus Dieter Hautman. 'We waren reeds een RUP aan het voorbereiden, toen Aldi plots liet weten dat te willen uitbreiden', zegt hij. 'Door nu het RUP te hertekenen, moeten we geen tweede plan opstellen, waardoor we een flink bedrag kunnen besparen.'

De schepen ziet daarnaast ook geen graten in het circulatiepan. 'We hebben dan ook een kleine circulatieplan opgesteld voor de omgeving rond de Markt in Ternat. Dat zijn we nu aan het testen. Het studiebureau buigt zich alsnog over een plan voor de volledige gemeente, hetgeen dus nog iets anders is', besluit Van Cauwelaert.