N-VA vraagt om controles op fietsverlichting

Op 25 november 2014, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeer, Verkeersveiligheid

Volgens Het Laatste Nieuws starten verschillende Ternatse scholen elke winter met een sensibiliseringscampagne om bijzondere aandacht te vragen voor fietsverlichting. 'Wij vinden dat uitereaard een zeer goed initiatief', aldus N-VA gemeenteraadslid De Paepe. 'Maar we merken op dat er toch heel wat fietsers blijven rijden zonder fietslicht. Hetgeen ook komt omdat er te weinig politiecontroles zijn. Dergelijk beleid zonder controle en sanctionering kan dan ook nooit werken.'

'Burgemeester Parys moet zijn veranwoordelijkheid durven nemen en uiteindelijk ook herhaalde, onaangekondigde en tevens sanctionerende politie-acties voorzien,' zegt Sven De Paepe. Burgemeester Parys (LVB) weigerde echter het punt ter stemming op de gemeenteraad voor te leggen, merkte Het Laatste Nieuws op.

'Simpelweg omdat het onze bevoegdheid niet is', geeft Ronald Parys mee. 'Dit type van voorstel wordt op de politieraad besproken.' Bovendien is de LVB burgemeester eveneens tegen het uitschrijven van boetes voor minderjarigen. 'Dat is niet alleen administratief maar ook juridisch heel complex. De boetes van kinderen kunnen niet zo maar door de ouders betaald worden. Het zou daarnaast ook heel ongepast zijn om met boetes te zwaaien. Wij doen dat anders. Als er bij controles kinderen zonder verlichting worden opgemerkt, geven we dat gewoon door aan de ouders,' besluit burgemeester Parys (LVB).