CC Ploter overrompeld door N-VA voorzitter Bart De Wever

Op 27 februari 2012

Na een verlengd familie weekend in Disneyland Parijs, de hel op aarde naar eigen zeggen, heeft Bart de Wever de Ternatse Ploter op 22 februari laten vollopen.  Zowel de theaterzaal als de feestzaal zaten die avond vanaf 20u afgeladen vol.  De arrondissementele N-VA gespreksavond werd door zowat 600 mensen bijgewoond waarvan meer dan 500 op voorhand ingeschreven.  Ruim 350 mensen konden de avond meemaken vanuit de theaterzaal, zowat 200 mensen konden via een live video scherm De Wever volgen vanuit de grote feestzaal.

Dit leidde aan het begin van de avond tot een overrompeling aan de ingang van de zalen, maar werd nadien meer dan goedgemaakt door een zeer gesmaakte gespreksavond.  Door het zeer groot aantal voorinschrijvingen en door de beperkingen van De Ploter zelf, werd de promotie vooraf op een laag pitje gezet, vandaar dat veel Ternattenaren niet op de hoogte waren van het bezoek van Bart De Wever.

Naast De Wever waren de N-VA besturen van Ternat en alle buurgemeenten aanwezig. Ook politieke tegenstanders zoals de Ternatse burgemeester en verschillende schepenen waren opmerkelijk aanwezig in het publiek.  Naast uiteraard moderator Mark Demesmaeker werden o.a. de Vlaamse en federale parlementsleden Ben Weyts, Theo Francken, Nadia Sminate, Karl Vanlouwe en Willy Segers opgemerkt in de Ploter.

De Wever kreeg op zijn gekende no-nonsense manier onmiddellijk de zaal op zijn hand.  De rode draad van de avond was de verkeerde aanpak in het federale België om de ‘gemeenschap’, de Romeinse Res Publica, te organiseren.  Gelardeerd met anekdotes en praktijkvoorbeelden gaf De Wever telkens de N-VA oplossingen mee, gemodereerd door Mark Demesmaeker.

Het lange applaus vanuit beide zalen na meer dan 2 uur aandachtig luisteren bewees ten overvloede dat ook Ternat wel oor had naar deze oplossingen.