Reactie op de vernietiging van de bouwpauze in Ternat door de provinciegouverneur

Op 28 juli 2023, over deze onderwerpen: Algemeen Beleid

HLN: http://www.hln.be/ternat/nieuwe-meerderheid-reageert-na-schorsing-bouwpauze-statement-is-gemaakt~a262b48e/

Na de beslissing van de gemeenteraad over de invoering van een vergunningsluwe periode voor grote projecten, tekenden een aantal belanghebbenden beroep aan bij de provinciegouverneur. Een 40tal projectontwikkelaars, architecten, bouwbedrijven en mogelijks een aantal burgers trokken de wettigheid van een bouwpauze in twijfel.

De provinciegouverneur stelt na onderzoek van de binnengekomen klachten vast dat een bouwpauze op zich tot de mogelijkheden behoort voor een gemeentebestuur maar dat dergelijke ingrijpende maatregelen niet bindend opgelegd kunnen worden via een eenvoudig gemeenteraadsbesluit. Concreet is een bouwpauze dus niet onwettig of onrealiseerbaar. De argumenten van de indieners van de bezwaren of van de partijen die tegen een bouwpauze zijn, werden dus niet gevolgd door de gouverneur.

Op het moment dat N-VA en OpenVLD+ nog in de oppositie zaten, was de motie via de gemeenteraad de enige manier om de bal aan het rollen te brengen en de bouwwoede een halt toe te roepen. Het besluit was in de eerste plaats een statement dat we bezorgd zijn over de leefbaarheid en de verstedelijking van Ternat en dat de huidige rampzalige trend gestopt moest worden. Na het startschot in de gemeenteraad, kunnen we nu ook eindelijk de daad bij het woord voeren en tegemoet komen aan de vele bekommernissen en frustraties van de bevolking wat betreft verstedelijking, fileleed, verfransing, het verdwijnen van open ruimte en van ons landelijk karakter.

Na de stemming van de bouwpauze ging ruimtelijke ordening een eeuwige splijtzwam blijven tussen de toenmalige meerderheidspartijen. Er waren in het verleden bovendien nog dossiers waar de meerderheidspartijen niet op dezelfde lijn zaten. Door de meerderheidswissel is er nu een nieuwe ploeg met dezelfde visie wat betreft het beschermen van het landelijk karakter van onze gemeente en wat betreft het tijdelijk afremmen van de bouwwoede.

Door al de heisa die is ontstaan door de bouwpauze, de bestuurswissel en nu recent de schorsing van het gemeentebesluit, zou men bijna vergeten dat er nog heel veel werk op de plank ligt en dat heel veel zaken nog gerealiseerd moeten worden. We moeten een kat een kat noemen: op sommige beleidsdomeinen die wij nu “erven” is het bilan na 4,5 jaar maar pover. Volgende maanden gaan we dus onze energie steken in dossiers weer op de rails zetten en een collegiaal team smeden binnen het gemeentebestuur.