Na de postbodes, nu kritiek op truckers: “Vrachtwagens pikken plaatsen inwoners in”

Op 3 augustus 2016, over deze onderwerpen: Parkeerbeleid

Nadat het Ternatse gemeentebestuur Bpost al aansprak over de parkeerovertredingen door postbodes, trekt raadslid Sven De Paepe (N-VA) ten strijde tegen vrachtwagenchauffeurs. In Ternat staan namelijk veel vrachtwagens geparkeerd waar ze niet thuis horen of waar dat zelfs niet mag, aldus Dieter Hautman.

Onlangs schreef het gemeentebestuur van Ternat nog een open brief naar Bpost om het parkeergedrag van de postbodes aan te klagen. Die parkeren hun wagen namelijk vaak op het voetpad. Maar niet alleen de postbodes lappen de regels aan hun laars. Gemeenteraadslid Sven De Paepe (N-VA) merkt op dat heel wat vrachtwagenchauffeurs hun vrachtwagen laten staan op plaatsen waar dat niet hoort.

De bebouwde kom in Ternat en de deelgemeenten werd enkele jaren geleden verboden voor alle vrachtwagens, tenzij voor laden en lossen. Aan elke toegangsweg naar de centra werden daarvoor borden geplaatst. “Maar die dienen blijkbaar als kerstversiering”, zegt De Paepe. “Door een jarenlang ontbreken van controle en sanctionering is de toestand helemaal uit de hand gelopen en laten vrachtwagenchauffeurs hun vrachtwagens staan op plaatsen waar ze niet thuis horen.”

Zo zag De Paepe al heel wat fout geparkeerde vrachtwagens staan. “De krappe en moeilijk bereikbare parking aan het station, de parking van basisschool de Horizon in het centrum van Ternat, waar er gebrek is aan parking, de kleine parking van cc De Ploter en verschillende woonstraten worden geteisterd door enkelingen die het voor anderen verpesten”, zegt De Paepe.

“Bezoekers van de markt of het gemeentehuis, bezoekers van cc De Ploter of kerkdiensten en pendelaars worden weggepest van de schaarse parkings. Inwoners krijgen ongevraagd een gratis wegreus voor hun deur of raam en doorgaand verkeer wordt steeds meer gehinderd, waardoor de veiligheid in het gedrang komt.

“De politie zegt dat sanctioneren niet mogelijk is door een gebrek aan verkeersborden, maar er zijn echt wel voldoende borden en verf aangebracht om al iets te kunnen doen”, zegt Sven De Paepe. “Wij krijgen steeds meer klachten van inwoners en we eisen dan ook dat het gemeentebestuur zijn verantwoordelijkheid neemt. Een toepassing van het verkeersreglement is hier dringend nodig”, aldus De Paepe.