N-VA wil klusjesdienst steunen met vrijwilligers

Op 29 november 2016, over deze onderwerpen: OCMW-raad, Sociale zaken

N-VA Ternat wil een vrijwilligerswerking opstarten om de klusjesdienst van het OCMW te helpen op drukke momenten, aldus Dieter Hautman van Het Nieuwsblad.

Het OCMW werkt met een klusjesdienst, waarbij hulpbehoevende inwoners thuis hulp kunnen krijgen. Zo komen klusjesmannen o.a. schilderwerken uitvoeren of het gras maaien. Maar door het grote succes van de dienst worden de wachttijden steeds langer. Daar wil N-VA iets aan doen. OCMW-raadsleden Dimitri Vandenhende en Sofie De Vos stellen voor een bestand met vrijwilligers aan te maken die tijdens drukke momenten kunnen inspringen, aldus Dieter Hautman.

"Dergelijk project komt zowel het OCMW als de hulpbehoevende ten goede. Een laagdrempelige aanpak waarbij hulpvaardige Ternattenaren hun hulpbehoevende buren helpen met klusjes schept niet alleen een sterke gemeenschapsband, maar pakt ook de wachttijden bij het OCMW aan", zegt OCMW-raadslid Vandenhende.

Vandenhende en De Vos benadrukken dat ze de klusjesdienst niet willen vervangen, maar ondersteunen. Het voorstel werd door de meerderheid op de OCMW-raad als constructief onthaald. Er werd beslist om een kleine werkgroep op te richten om de praktische kant en de haalbaarheid van het project te bestuderen, aldus Dieter Hautman.