N-VA Ternat vervoegt het gemeentebestuur

Op 24 juni 2023, over deze onderwerpen: Algemeen Beleid

Het rommelt al enige tijd binnen het gemeentebestuur van Ternat. Meerderheidspartij CD&V en Volks stelt dat er de afgelopen jaren hard gewerkt is, maar merkt in een aantal cruciale dossiers te sterk uiteenlopende visies vast die het verder samenwerken bemoeilijken. Dat kwam afgelopen gemeenteraad pijnlijk aan de oppervlakte bij een stemming over de invoering van een bouwpauze voor grote projecten in Ternat. CD&V en Volks gaf groen licht, terwijl coalitiepartner Voor Ternat zich onthield, een wisselmeerderheid was het resultaat.

Vertrouwensbreuk

De CD&V en Volks fractie wenst het volgende te verduidelijken:  “We zijn met de beste intenties in 2019 aan de coalitie met Voor Ternat gestart. In de loop van de legislatuur is echter duidelijk geworden dat we er een andere visie op aanhouden wat het ruimtelijk beleid in onze gemeente betreft. Deze verschillende visies zorgen voor heel wat spanningen tussen ons. Dit kwam tot een hoogtepunt op de gemeenteraad van mei, waarbij wij een voorstel van N-VA en Open Vld + tot het invoeren van een bouwpauze steunden en Voor Ternat zich onthield. Hierdoor is er een vertrouwensbreuk binnen de meerderheid ontstaan en is het onmogelijk om verder te besturen. De visies tussen onze partijen over de toekomst van de gemeente liggen te ver uit elkaar. Wij wensen een landelijke, dorpse gemeente te behouden en zijn de druk van de projectontwikkelaars beu. We zijn zeker niet tegen elke ontwikkeling, maar willen een evenwicht tussen de belangen van onze gemeente en deze van de grondeigenaars en projectontwikkelaars.

Wij wensen opnieuw een duidelijke visie, daadkracht en bestuurskracht in het bestuur te brengen. Daarvoor is er een nieuwe coalitie nodig tussen partijen die op dezelfde lijn zitten en elkaar vertrouwen. Om die reden zullen wij samen met oppositiepartijen N-VA en Open VLD+ op de gemeenteraad een nieuwe bestuursmeerderheid installeren.”

Nieuwe coalitiepartners

Oppositiepartijen N-VA en Open Vld+ hekelen al langer de wrevel en het gebrek aan vertrouwen die heersen binnen het schepencollege: “Wanneer partijen uit de meerderheid bij de oppositie meermaals aankloppen voor steun of feedback over dossiers dan weet je dat zoiets geen 6 jaar kan aanslepen. De inwoners van Ternat verdienen beter dan dit. Op de gemeenteraad van mei kwamen alle spanningen weer op scherp en zakte het onderling vertrouwen onder het vriespunt. Wanneer elke kans op een verdere vlotte samenwerking wegsmelt als sneeuw voor de zon, is verder doen geen optie.”

Bouwpauze voor grote projecten

De drie partijen delen dezelfde bezorgdheden en vonden elkaar duidelijk in de recente stemming over een bouwpauze. “De verstedelijkingsgolf raast sinds vele jaren over onze gemeente. De schaarse open ruimte wordt in een rotvaart volgebouwd, het groen verdwijnt langzamerhand uit ons straatbeeld en de vele nieuwkomers zijn onze Nederlandse taal niet meer machtig. Deze historische fout wensen we recht te zetten en een koerswijziging in te zetten voor de leefbaarheid van onze gemeente. Want we glijden onomkeerbaar weg van het dorpsgevoel in Ternat.”, zegt N-VA.

“We zien met lede ogen dat de bouw van appartementsblokken zich ongecontroleerd doorzet, vooral in de deelgemeenten Sint-Katherina-Lombeek en Ternat. De opmaak van een RUP Bebouwde Ruimte is al 4,5 jaar geblokkeerd. Met deze nieuwe meerderheid doen we de belofte dat we hier snel werk van zullen maken zodat de huidige bouwpauze overbodig wordt”, zegt CD&V en Volks.

“De woningmarkt in Ternat staat onder zware druk daar er veel mensen komen wonen net zoals in de andere Vlaamse randgemeenten rond Brussel. De Ternatse bevolking groeit zienderogen aan met als gevolg dat meer en meer mensen gebruik maken van de Ternatse infrastructuur zoals wegen , het sportcomplex en de scholen die Ternat rijk is en dit alles kost handen vol geld. Vandaar dat wij zoals steeds onze verantwoordelijkheid nemen en het bovenstaande van N-VA en CD&V en Volks onderschrijven”, zegt Open Vld+ .

“De tijd die ons rest tot aan de verkiezingen is te kort voor een totale ommezwaai. Maar toch hebben wij samen de grote ambitie om opnieuw daadkracht, visie en enthousiasme in het gemeentebestuur te brengen. Na de zomer komen we met meer nieuwe krachtlijnen naar buiten. Dat verdient de Ternattenaar!”, concluderen de drie partijen.

Ruime bestuursmeerderheid

Het decreet lokaal bestuur biedt uitdrukkelijk de mogelijkheid om nieuwe bestuursmeerderheden te installeren. Dit is perfect democratisch. De nieuwe meerderheid beschikt over 15 zetels in de gemeenteraad, 9 voor CD&V en Volks, 4 voor N-VA en 2 voor Open Vld +. In percentages vertegenwoordigt de nieuwe meerderheid meer kiezers dan de huidige, namelijk 58,4%, tegenover 56,7% nu.