Loddershoek wil maatregelen tegen sluipverkeer

De inwoners van de Loddershoek willen maatregelen tegen het toegenomen sluipverkeer in hun buurt, aldus Wim De Smet van Het Laatste Nieuws. De gemeente wil hen tegemoet komen met een zone 30, maar volgens de oppositie moeten er dan ook meer politiecontroles komen.

Het vele sluipverkeer in de Loddershoek wordt veroorzaakt door werkzaamheden in de Kraanstraat in Roosdaal, die pas in april van volgend jaar achter de rug zullen zijn. Nu de Kraanstraat afgesloten is, vinden veel bestuurders in de Loddershoek een goed alternatief om snel de Assesteenweg te bereiken. "Al die auto's komen vanuit Roosdaal en Liedekerke, en rijden hier door een smal straatje van soms nog geen drie meter breed", zegt oppositieraadslid Rony De Backer (N-VA). "Hier zijn geen voetpaden en de auto's hebben ook amper uitwijkmogelijkheden. Bovendien telt de Loddershoek nog enkele scherpe bochten, waardoor ook de zichtbaarheid niet altijd goed is. Voor fietsers en voetgangers is het hier levensgevaarlijk geworden."

De Backer (N-VA) kaartte tevens al de gevaarlijke situatie aan tijdens de voorbije gemeenteraad. Burgemeester Luc Wachtelaer (LVB) erkende het probleem en belooft een oplossing door een zone 30 in te voeren. "Maar die maatregel kan enkel effect hebben als er ook politiecontrole komt", meent De Backer. "En op deze manier hou je de zware vrachtwagens er ook niet weg. Er geldt een tonnagebeperking, maar daar laten weinig truckers zich door tegenhouden."