Krijgt familiebedrijf De Marie zijn zin?

Op 3 maart 2017, over deze onderwerpen: Gemeentebestuur, Gemeenteraad, RUP

De gemeenteraad beslist volgende week woensdag over de toekomst van familiebedrijf De Marie. Dat bevindt zich immers pal in het dorpscentrum, terwijl een deel van de magazijnen in landbouwgebied opgetrokken werd. Het bijzonder geladen dossier verdeelt zowel meerderheid als oppositie in twee kampen, aldus Wim De Smet van Het Laatste Nieuws.

...

Om het bedrijf rechtszekerheid te bieden, werd in september van vorig jaar een Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) voorgesteld op de gemeenteraad. In dat RUP wordt de ingenomen landbouwgrond geregulariseerd tot industriezone. Maar er werd ook een omstreden na-bestemming in het plan opgenomen. Als De Marie ooit de activiteiten stopzet, dan wordt een deel van het gebied omgezet in bouwgrond. Meer nog dan de regularisatie, is het die maatregel die kwaad bloed zet bij tegenstanders. Zij vinden dat De Marie, ondanks een reeks bouwovertredingen, zo alsnog een miljoenendeal cadeau krijgt.

Wim De Smet weet dat oppositiepartij N-VA, bij monde van fractieleider Sven De Paepe, alvast tegen het RUP zal stemmen. "Dit plan werd niet opgesteld in het belang van de inwoners, maar in het belang van De Marie", zegt De Paepe. "Het bedrijf heeft decennialang mogen doen wat het wou. De gemeente heeft alles laten gebeuren, en nu komt men plots vertellen dat de expansie historisch gegroeid is. De plannen voor een mogelijke na-bestemming zijn al helemaal te gek. Als het bedrijf stopt, dan krijgt de familie een fortuin aan bouwgronden cadeau. Dat krijg je aan een normale mens echt niet uitgelegd."

Bij een vorige bespreking van het plan verlieten oppositiepartijen N-VA en CD&V uit protest de gemeenteraad. Of dat ook deze keer het geval zal zijn, lijkt twijfelachtig. Volgens Wim De Smet bleek CD&V-fractieleider Michel Vanderhasselt gisteren niet bereikbaar voor een reactie.

....

Burgemeester Luc Wachtelaer (LVB) is zelf een koele minnaar van het RUP, maar hoopt dat er over de partijgrenzen heen alsnog een compromis gevonden kan worden. Als het RUP goedgekeurd wordt, betekent dat een verademing voor De Marie, dat dan als bedrijf eindelijk rechtszekerheid geniet. Halen de tegenstemmers een meerderheid, dan gaat het RUP opnieuw naar af en kan ten vroegste eind dit jaar een nieuw dossier opgestart worden, aldus Wim De Smet van Het Laatste Nieuws.