Oppositiepartijen N-VA en Open VLD trekken in kartel naar de verkiezingen: “We willen niet meer lijdzaam toekijken”

Op 29 april 2023, over deze onderwerpen: Algemeen Beleid, Gemeenteraad

TERNAT - De lokale afdelingen van Open VLD en N-VA in Ternat kondigen aan dat ze in 2024 als kartel naar de kiezer trekken.

Beide oppositiepartijen, die deze legislatuur samen zeven van de in totaal 25 zetels bekleden in de Ternatse gemeenteraad, zijn zeer ambitieus. “N-VA en Open VLD zijn beleidspartijen. Naast onze verschillen, zijn er vooral veel raakvlakken en gedeelde ambities voor onze mooie gemeente. En daarvoor moeten wij de huidige meerderheid breken”, aldus Steve Convents, afdelingsvoorzitter van Open VLD Ternat.

De partijen winden er voorts geen doekjes om dat de keuze voor het kartel ook een verstandshuwelijk genoemd kan worden, gezien de nieuwe regels bij de verkiezingen. “Grote partijen en kartels worden bevoordeeld in het nieuwe systeem. Overal zie je de kartellijsten opduiken. Dus ja, wij gaan mee in dat verhaal. Maar eerlijk gezegd zouden we niet aan een kartel beginnen moest het enkel een berekende zet zijn”, klinkt het verder.

Lijdzaam

Dat beide partijen in Ternat al jaren aan de zijlijn staan, doet duidelijk pijn. “Door de slimme politieke manoeuvres van de twee andere grote lijsten kwamen wij bij de laatste verkiezingen opnieuw op de oppositiebanken terecht”, zegt N-VA afdelingsvoorzitter Jurgen Depoorter. “Er werd verandering beloofd door het nieuwe bestuur maar helaas zien wij vooral veel zaken die stroef lopen en weinig breuk met het verleden opleveren. Wij moeten momenteel lijdzaam toekijken hoe de meerderheid vaak openlijk niet op dezelfde lijn zit.

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2024 zullen de twee huidige fracties vaker gezamenlijke initiatieven en standpunten nemen en sterk inhoudelijk verder samenwerken.

Leefbare gemeente

“Vanaf nu gaan we er alles aan doen om de kiezer te overtuigen om ons een sterk mandaat te geven. En daarnaast gaan wij op zoek naar een betrouwbare, constructieve partner die mee wil gaan in ons ambitieus verhaal voor Ternat”, klinkt het gezamenlijk.

“Onze grootste bekommernis is om onze gemeente leefbaar te houden: de betonnering en verstedelijking met de daaraan gekoppeld verfransing en verkeersellende. Ons volledig verkiezingsprogramma ligt natuurlijk nog niet klaar maar laat duidelijk zijn dat dit de speerpunten zullen zijn bij onze ambities voor de gemeente. Wie op welke plaats op de kartellijst zal staan is nog niet geweten. Het is nog veel te vroeg om over postjes te praten.”

Bron: J. Van Liefferinge, Het Nieuwsblad op 29/04/2023