Bouwpauze op voorstel van N-VA Ternat is een feit!

Op 1 juni 2023, over deze onderwerpen: Algemeen Beleid

Op de gemeenteraad van donderdag 25 mei leggen oppositiepartijen N-VA en Open VLD een opvallend voorstel ter stemming, namelijk de invoering van een vergunningsluwe periode voor grote projecten in afwachting van een RUP Bebouwde Ruimte. Kortom: een bouwpauze voor grote projecten. De twee partijen willen hiermee de verstedelijkingsgolf die door de gemeente raast een halt toeroepen. “Zowat elke partij had een dergelijk voorstel in hun verkiezingsprogramma staan, maar deze meerderheid laat gewoon begaan. Ter bescherming van onze schaarse openbare ruimte kan dit niet langer zo verder, we moeten nu handelen”.

De stemming sloeg in als een bom op de gemeenteraad. Meerderheidspartij CD&V Volks kon zich vinden in de voorstellen van de twee oppositiepartijen en keurde het agendapunt goed. De bouwpauze wordt een realiteit.

Ternat onder druk

“De ruimte in Ternat staat vandaag onder enorme druk. De karakteristieken van Ternat, een groene en landelijke omgeving met vlotte verbinding naar talrijke bovenlokale voorzieningen, maken Ternat bijzonder aantrekkelijk om er zich te vestigen en dus ook om gronden te ontwikkelen”. “Deze aantrekkelijkheid komt echter met een prijs. De afgelopen vijf jaar is het aantal inwoners in Ternat met 1.000 gestegen, dit is maar liefst 6,39% [1] en met de nieuwe verkavelingen in aantocht zal dit percentage nog fors stijgen.”

“Deze massale instroom zet een druk op heel de gemeenschap. Het verder ongecontroleerd laten bouwen van meergezinswoningen betekent het verder blijven organiseren van de mobiliteitsproblemen van morgen. De druk op onze scholen, kinderopvang, gemeentelijke administratie en sociaal huis, in combinatie met een snel toenemende anderstaligheid, zijn niet onbelangrijke factoren.

Nood aan een RUP Open en Bebouwde Ruimte

De oppositiepartijen zien met lede ogen dat de bouw van meergezinswoningen, appartementen dus, zich snel en ongecontroleerd doorzet, vooral  in de deelgemeenten Sint-Katherina-Lombeek en Ternat. “De opmaak van een RUP Bebouwde Ruimte is binnen de meerderheid al 4,5 jaar compleet geblokkeerd. Ondertussen glijden we onomkeerbaar weg van het dorpsgevoel in Ternat.

“Om in de toekomst een duurzaam en kwaliteitsvol woonpatrimonium te garanderen is op korte termijn actie nodig. Eigenaars of ontwikkelaars missen vandaag een kader waarmee ze rekening dienen te houden. In afwachting van een definitieve vaststelling van deze RUP, wensen we met dit agendapunt een bouwpauze in te lassen tot eind 2025. De uiterste datum waarop deze RUP er moet zijn.

Tijdens deze periode zullen alle aanvragen tot omgevingsvergunning voor appartementen geweigerd worden wegens beleidsmatig niet wenselijk en niet inpasbaar in de goede ruimtelijke ordening”. Voor projecten die alsnog zouden passeren voeren we een nieuw belastingsreglement in om de toenemende lasten op gemeente en gemeenschap te compenseren.

Meer ademruimte voor kleine projecten

Het is hiermee geenszins de bedoeling om jonge Ternattenaren de mogelijkheid te ontnemen om kleinschalige alternatieve bouwprojecten uit te werken die betaalbaar wonen voor Ternattenaren mogelijk maken, wel integendeel. Enkel grootschalige projecten – die het juist moeilijk en duur maken voor de Ternatse jeugd om zich in Ternat te vestigen – worden tijdelijk on hold gezet!

[1] 1 jan 2018: 15.473, 1 jan 2023: 16.462 - https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolking/statistieken-van-bevolking/