Winkels en bedrijven blijven ééntaligheid Ternat aan hun laars lappen.

Op 12 oktober 2007

Gastvrijheid heeft de Vlaming steeds hoog in het vaandel gedragen, maar gastvrijheid en wederzijds respect houdt ook in dat men de ander zijn taal respecteert. Dit laatste is echter bij sommige mensen nog niet helemaal doorgedrongen. N-VA Ternat moet dan ook met de regelmaat van een klok taalklachten aan de gemeente blijven melden.

Ditmaal waren de “boosdoeners” beenhouwerij Renmans, die in Ternat ook ééntalig Franse formulieren aan hun klanten aanbieden om een (Franstalige) klantenkaart te vragen en de groep Weldimo N.V./S.A. uit Wezembeek-Oppem die maar tweetalige reclame in Ternat blijft bussen. Als wakers op het respecteren van de Vlaamse eigenheid van onze gemeente hebben we dit opnieuw gemeld aan het gemeentebestuur van Ternat.

Daar dit reeds de zesde klacht is die we moeten melden op een paar weken tijd vragen we dan ook aan het gemeentebestuur om – net zoals reeds sommige ons omliggende gemeentes doen- er werk van te maken om “met zachte aandrang” de winkels en bedrijven tot ééntalig Nederlands aan te sporen.

Ten tweede vragen we ook nogmaals aan de gemeente (zoals we enige tijd reeds berichtten ) dat er een vast en transparant meldpunt komt voor dit type klachten. Dat de gemeente na een klacht steeds de overtreder op de vingers tikt en bij herhaalde overtredingen maatregelen tegen deze zaak neemt en dat ze het resultaat hiervan aan de melder zouden laten weten.

Voor het ogenblik blijft het hier echter koffiedik kijken. Men kan een klacht aan de gemeente overmaken, maar wat zij ermee doet of wat de reactie van de overtreder is daar krijgt men nooit feedback over.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is