Ternat Beweegt is propaganda

Op 20 augustus 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeer

Er is de laatste tijd in Ternat al heel wat te doen rond het thema mobiliteit. En sinds de invoering van het nieuwe mobiliteitsplan stond zowat de hele gemeente op haar kop, merkte Van Lijsbeth op.

Niet alleen oppositiepartijen CD&V en N-VA waren tegen de veranderingen, maar ook heel wat buurtbewoners zagen de plannen niet zitten. Schepen van Mobiliteit Guido Van Cauwelaert (sp.a-Groen+) beloofde daarom de plannen te herbekijken en plande een infovergadering op 25 augustus, om met de buurt van gedachten te wisselen.

Bijna gelijktijdig werd tevens een compleet nieuw burgerplatform opgestart: Ternat Beweegt. Een initiatief van vier quasi anonieme - enkel hun voornaam staat te lezen - mensen, met als doel "positieve en constructieve ideeën te lanceren en de mening van de inwoners van Ternat over deze voorstellen te verzamelen. We beginnen met 'de heetste patat' in Ternat op dit moment: het circulatieplan voor Ternat-centrum. Getekend Nina, Hilde, Rony en Rudi".

Mysterie alom in Ternat, want wie waren nu die vier personen. Het sein voor gemeenteraadslid Sven De Paepe (N-VA) om een onderzoek te starten.

Schepen Van Cauwelaert weerlegt echter de kritiek. "Iedereen die wil, mag meedoen", zegt hij. "Dit initiatief is gestart door vier progressieven, die het goed voorhebben met de gemeente. Ze hopen hiermee een open discussie te starten. Het feit dat enkel de voornaam werd gebruikt, was vooral om te 'prikkelen'. Die mensen wilden eerst wat nieuwsgierigheid opwekken, zonder een politiek etiket te krijgen."