Schepencollege wil fusie jeugdvoetbalploegen Ternat doordrukken.

Op 27 januari 2010

De geruchtenmolen wordt steeds sterker dat met het nakende verdwijnen van de jeugdcampus Lombeek - door het aanleggen van een extra treinspoor in het kader de GEN-werken – het Ternatse gemeentebestuur aanstuurde op een fusie met KFC Wambeek.

Uit goede bron kon N-VA Ternat vernemen dat de plannen heel concreet zijn en het volgende op tafel ligt:

• Er komt in Ternat één jeugdopleiding met als thuisbasis Wambeek.
  • Alle ploegen zullen spelen onder het stamnummer van Ternat. (Onder het Stamnummer van Wambeek zal er alleen een eerste ploeg overblijven.)
  • Het bestuur zal evenredig worden vertegenwoordigd door mensen van beide clubs.
  • Elke speler ongeacht zijn niveau moet tot zijn 17 jaar kunnen spelen. Daarom zullen er naast nationale en provinciale, ook regionale jeugdploegen blijven bestaan.
  • In Wambeek zal er waarschijnlijk –als iedereen mee in de fusie stapt – een synthetisch plein komen (kostprijs: 500.000 € !) + nog drie extra pleinen (waarvan deel met lichtinstallatie) , kleedkamers en kantine.
  • Ook de pleinen van FC Bareel en Sparta zullen in het project betrokken worden.

N-VA Ternat wil niet meteen voor of tegen een fusie zijn, maar heeft wel de volgende bedenkingen:

Door de dringende nood aan pleinen voor de jeugd van KSKL Ternat lijkt de fusie geen optie maar een verplichting voor KFC Wambeek. Als zij het niet aanvaarden, zal de gemeente – als eigenaar van de terreinen – Wambeek toch verplichten om de jeugdploegen van Ternat hun matchen daar de eerstkomende jaren te laten spelen. Eveneens zal deze verplichting opgelegd worden aan de ploegen FC Bareel en Sparta.

Ten derde is het duidelijk dat de jeugd van Wambeek dan op geen steun van de gemeente moet rekenen en dat alle steun dan zal gaan naar een nieuwe accommodatie voor de jeugd van KSKL Ternat.

N-VA ternat deelt ook de bezorgdheid van veel ouders en verantwoordelijken van Wambeek dat zij gewoon zullen opgeslorpt worden door  derdeklasser Ternat en hun professionele intenties, terwijl de meeste Wambekenaren het gezellige warme clubje willen bewaren waar iedere ouder en speler zich thuisvoelt.

Ten vijfde stelt N-VA Ternat zich ook vragen over het prijskaartje. De gemeente heeft al fors geïnvesteerd in het nieuwe stadium nabij het zwembad voor onze derdeklasser .
 Als zij nu nog akkoord gaan met het op tafel liggende voorstel voor het “jeugdcomplex Wambeek”, wat onder meer inhoudt, een synthetisch plein (kostprijs: 500.000 € !) + nog drie extra pleinen (waarvan deel met lichtinstallatie) , kleedkamers en kantine.

De meeste mensen in Wambeek voelen zich met de rug tegen de muur gezet. Toehappen of alle (financiële) steun van de gemeente verliezen.

Dit dossier hoort in de handen van de voetbalclubs, niet van de politiek. Daarnaast vraagt N-VA Ternat zich ook nog af hoeveel belastingsgeld de Ternatse meerderheid nog in voetbal wil stoppen als je in rekening neemt dat men aan stadium van Ternat naast het zwembad ook al 1 miljoen € uitgeeft, terwijl ze de andere sporten in Ternat stiefmoederlijk blijft behandelen.