N-VA Ternat ontgoocheld over tricolore “njet” van schepencollege Ternat.

Op 19 september 2008

N-VA Ternat is ontgoocheld over de weigering van het schepencollege op het voorstel om de Belgische vlag te verwijderen aan het gemeentehuis. Er wordt hier een mooie kans gemist om de vastberadenheid tegenover de impasse en ongrondwettelijke situatie waarin de Vlaamse rand rond Brussel verkeerd te tonen.

Deze beslissing is echter geen verrassing voor N-VA Ternat. De meerderheid is in Ternat spijtig genoeg weinig met de Vlaamse zaak begaan. Het woord “achterhoedegevechten” in de reactie van onze burgervader is daarbij treffend. Het college begrijpt blijkbaar nog niet dat wij als randgemeente in de vuurlinie zitten en dat wij op een zeer cruciaal en precair punt voor de verdere Vlaamse ontvoogding en autonomie zijn beland.

Het is dan ook slechts onder “Vlaamse” druk dat er in het verleden door het schepencollege acties ondernomen werden om de eigenheid van ons dorp te bewaren. Denken we bv. aan het “meldpunt voor taalklachten”, dat al lang tijdens een gesprek met de VVB beloofd was, maar pas na aanhoudende druk van de N-VA tot stand kwam. Of denken we aan de toetreding tot het “Platform van de gemeenten uit de Vlaamse rand”, waar Ternat eerst niet wenste toe te treden - maar na de opmerkingen van de N-VA daaromtrent -  het schepencollege aan gedeputeerde Tom Troch toch nog snel liet weten dat ze meededen.

LVB is een bontgekleurd gezelschap van partijen, maar geel- zwart is er blijkbaar niet bij!