Hoorzitting stationsbuurt nog voor de zomer

Op 17 februari 2009

Vorige week eisten 33 handelaars en negentien particulieren in een petitie inspraak over de herinrichting van de stationsbuurt. Over het dossier bestaat intussen een raamakkoord tussen alle betrokken overheden. Grote lijnen zijn dat langparkeerders naar de parking achteraan verhuizen, het pleintje voor het station parkeervrij wordt, de huidige pendelparking (aan de frituur) wordt voorbehouden voor kortparkeerders en dat er een vrijliggend fietspad komt. Oppositiepartij CD&V heeft vooral problemen met het verminderen van het aantal parkeerplaatsen langs de winkelzijde tot 25.

Schepen Jean Dooms antwoordde tijdens de gemeenteraad dat er in elk geval een hoorzitting komt, 'hopelijk nog voor het verlof'. 'We weten waar we naartoe willen, maar aan de gedetailleerde plannen wordt nog volop gewerkt', zegt de schepen. 'Aan de wensen van de omwonenden, zoals die drie jaar geleden kenbaar werden gemaakt op de eerste hoorzitting, werd al grotendeels tegemoet gekomen. Zodra het plan in detail bekend is kunnen de bewoners en handelaars het inkijken. Kleine wijzigingen blijven altijd mogelijk.'

Volgens Dooms heeft een hoorzitting momenteel geen enkele zin. 'De meeste vragen zullen gaan over timing en bereikbaarheid. Die kunnen niet worden beantwoord zolang er geen aannemer is aangesteld. In elk geval wordt bereikbaarheid een van onze belangrijkste aandachtspunten bij de uitvoering', aldus de schepen. (rds)