Handelaars niet helemaal tevreden met ontwerp stationsomgeving

Op 28 februari 2009

De vraag om inspraak en inzage bij de herinrichting van de stationsbuurt kwam de voorbije weken en maanden al meermaals aan de oppervlakte. Op de jongste gemeenteraad beloofde schepen Jean Dooms (LVB) nog voor de zomer een hoorzitting te organiseren.

'Om geruchten uit de wereld te helpen, nam N-VA het initiatief om met een afvaardiging van handelaars en inwoners de plannen te gaan inkijken. Schepen Jean Dooms verschafte ons uitgebreid informatie', zegt Stephan De Mesmaeker. 'Globaal genomen oogt het plan goed, maar er zijn nog knelpunten, zoals het volledig verdwijnen van de parkeerplaatsen op de kleine parking voor het station en om de hoek, richting Markt. Daar bevinden zich toch ettelijke winkels. De schepen beloofde te onderzoeken of extra parkeergelegenheid langs de straatkant mogelijk is.'

N-VA Ternat vraagt voorts dat wordt nagedacht over een kiss & ride-zone vlak voor het station, in de plaats van op de parking voor kortparkeren naast het station. 'In de praktijk zullen de pendelaars in de versmalde straat worden afgezet, waardoor files zullen ontstaan', denkt de partij. Ook vraagt NV-A of het fietspad kan worden aangelegd achter de frituur, dus tegen de spoorweg. Op die manier worden fietsers niet gehinderd door de op- en afrijdende kortparkeerders.

Conflicten tussen fietsers en automobilisten dreigen ook op de parking voor langparkeerders. Tot slot vragen de handelaars dat na het beëindigen van de werken een gemachtigd ambtenaar toekijkt op het eerbiedigen van de blauwe zone. Schepen Dooms zei dat de werken naar schatting acht maanden zullen duren. (rds)