Fietspad vol pijnpunten is louter prestigeproject

Op 26 juli 2014, over deze onderwerpen: Mobiliteit & Openbare Werken, Verkeersveiligheid

Voorbije lente werd de laatste hand gelegd aan de vernieuwde Brusselstraat in Ternat, aldus Dieter Hautman. Bij de drukke straat hoort nu ook een gloednieuw fietspad, dat momenteel volop door de fietsers wordt gebruikt.

Enkele maanden na de afwerking van het fietspad maakten gemeenteraadslid Sven De Paepe en Jong N-VA Ternat voorzitter Dimitri Vandenhende een tochtje met de fiets langs de Brusselstraat om dit project te evalueren, merkte Dieter Hautman op.

'We hebben toch heel wat pijnpunten gevonden', aldus de opppositiepartij. 'Zo gaat het hier om een tweerichtingsfietspad langs één kant van de straat. Dat is een uitstervende soort die de Vlaamse overheid aldus ten sterkste afraadt', volgens Sven De Paepe.

'Een studie van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde wijst er zelfs op dat er op dergelijke fiestpaden zestig procent meer ongevallen gebeuren', aldus Dimitri Vandenhende. 'Nog een andere studie van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid toont trouwens aan dat deze fietspaden te gevaarlijk zijn omdat de autobestuurders die erover rijden geen oog hebben voor de naderende fietster rechts van hem. Automobilisten vergeten dus zeer vaak dat het fietsverkeer wel degelijk uit twee richtingen kan komen', aldus de Jong N-VA Ternat voorzitter.

De Paepe wijst er eveneens op dat bij de heraanleg van de Brusselstraat geen verkeersdrempels meer in het straatbeeld zijn. 'Om de overdreven snelheid tegen te gaan, koos men dan maar voor beplante verkeerseilanden aan de oversteekplaatsen, maar die doen het verkeer niet eens vertragen.' Nog volgens De Paepe, aldus Dieter Hautman, zijn deze oversteekplaatsen amper aangeduid noch voor fietsers noch voor automobilisten.

De Paepe en Vandenhende vrezen dat onder andere schoolgaande jeugd en dus ook andere fietsers de dupe zullen zijn van deze heraanleg. 'Het lijkt ons eerder een prestigeproject met verschillende pijnputen in plaats van een betere situatie.'

Volledige artikel was te lezen in de krant van zaterdag 26 juli 2014.
De digitale versie kan u hier terugvinden: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140725_01191748